четверг, 7 июня 2018 г.

конспекти уроків


Розробки уроків хімії
 в 7 класі за новим   Державним стандартом базової і повної загальної
середньої освіти




           Кибалка Н.В

                                       Урок №
Тема. Поняття про оксиди, окиснення ( горіння,повільне окиснення,дихання)
Мета уроку: 
• розширити й поглибити знання учнів про оксиди як продукти горіння, процес горіння, повільне окиснення;дихання
 
• розвивати логічне мислення,
 
• розвивати вміння та навички:
 
• виховувати прагнення досліджувати навколишній світ
формувати соціальні компетентності
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок , творчого
застосування їх на практиці.
Обладнання:періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва 
інтерактивна дошка,презентація
Базові поняття та терміни: горіння,повільне окиснення, вибух, оксиди.
ХІД УРОКУ.
І. Організація класу
 Перевірка настрою дітей (смайликами демонструють налаштування на співпрацю)
 Гра «Шифрограма»
Складіть із розкиданих літер речення, яке має чотири слова і ви отримаєте тезу дня:

С У Х

І П



П И О И Ь

Р Х Д Т



І З



Р П Ц

Е А Ю

«Успіх приходить із працею» -
теза дня 
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання 1( проекція на інтерактивній дошці)
Альтернативний тест «Так чи ні»
1.Для дихання потрібний Оксиген? (Ні).
2.До складу води входить Оксиген? (Так).
3.Під час горіння речовин витрачається кисень.(Так).
4.Оксиген – це проста речовина. (Ні).
5.Кисень важчий за повітря.(Так).
6.Оксиген - складова частина багатьох складних речовин.(Так).
7.Відносна атомна маса кисню дорівнює 16.(Ні).
8. Валентність Оксигену у сполуках ІІ. (Так)
9. Фотосинтез – основне джерело одержання кисню в природі. (Так)
                  Робота в парах
Допишіть схеми добування кисню та розставте коефіцієнти:
1.     HgO → …+ O2;
2.     … → H2 + O2;
3.     KMnO4 → …+…+…;
4        … → KNO2 + O2;
5         KClO3 →…+…;
6… → H2O +…; 
    Індивідуальна картка№1
У відомого фантаста Бєляєва є повість «Продавець повітря», в якій підприємець Бейлі створив величезні запаси зрідженого повітря для того, щоб відкрито торгувати ним. Пофантазуйте! Ви – підприємець, що б ви одержували з повітря? 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На попередніх уроках ми з вами вивчали явища, які відбуваються у навколишньому середовищі. (інтерактивна вправа   «мікрофон»)
• Що називають явищами? (Будь які зміни, які відбуваються у навколишньому середовищі).
• Які види явищ вам відомі? (Фізичні та хімічні).
• Чим вони відрізняються між собою? (Під час фізичного явища речовина не змінюється, під час хімічного явища відбувається зміна речовини).
Давайте з’ясуємо, до яких явищ належать: іржавіння заліза та
горіння свічки? (Обидва ці явища є хімічними).(педагогічний прийом інтрига)
Так, дійсно, у першому випадку мова йде про утворення на поверхні заліза нових речовин – оксидів феруму, який і обумовлює колір іржі. У другому випадку мова йде про спалювання речовини,
з утворенням води і вуглекислого газу
Що об’єднує ці два явища? Чим вони відрізняються один від одного? Саме на ці запитання ми повинні знайти відповіді сьогодні на уроці. А щоб це зробити розглянемо матеріал уроку
. (Оголошення теми та мети уроку).
Поняття про оксиди, окиснення,
(повільне окиснення, горіння,дихання)


ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вивчаючи хімічні властивості кисню ми з вами говорили про реакції окиснення та горіння.
Давайте пригадаємо: 1. Які хімічні реакції називають окисненням? (Всі хімічні реакції під час яких вихідною речовиною є кисень називають окисненням). Розрізняють декілька видів реакцій окиснення, а саме: горіння, повільне окиснення, вибух. З’ясуємо, чим вони відрізняються між собою. Всі процеси окиснення об’єднує те, що кінцевими продуктами є оксиди, як під час горіння, так і під час повільного окиснення чи вибуху.
Що ж таке горіння?(відповіді учнів)
Що називають оксидами?
(Складні речовини, до складу молекули яких входить два хімічні елементи, один з яких - Оксиген).
 Переліч
іть основні ознаки оксидів ( складні речовини, містять тільки два елементи, обов’язковим є Оксиген).
Поетична сторінка
Я у світі найсильніший,
Наймудріший, найгарніший,
Мною дихають, без мене не горять,
Бо окиснюю я всіх підряд.
Угадай, що це за речовина?
Керована практика. Завдання.     
Дидактична гра « Відшукай мене»(завдання у 4 варіантах)Варіант №1
З переліку формул речовин виберіть формули оксидів, назвіть їх та визначте валентність елементів: HCl , Na2O, CaO. Al2O3, NO2, N2O5,NaOH, P2O3.
Дайте назву кожному оксиду.
Чи завжди під час окиснення виділяється світло?
Так, взаємодія речовин з киснем (без виділення світла) - називається повільним окисленням.
Які приклади повільного окислення ви можете навести? Учні, з досвіду, розповідають про « зігрівання» в купі погано висушеного зерна та сіна. Якщо залізти у свіжий стіг сіна, то можна відчути теплоту та запах речовин, що виділяються під час пріння вологої трави.
Буває повільне окислення корисним і шкідливим для людини.
До дошки виходять два учні. З запропонованого переліку -один виписує корисні процеси повільного окислення, другий - шкідливі:
-          окислення поживних речовин в організмі;
-          гниття гною;
-          окислення вугілля на шахтах;
-          окисання молока;
-          темнішає з часом поверхня металів;
-          бродіння соку.
Взаємодія речовин із киснем може відбуватися повільно, без помітного виділення теплоти. У цьому випадку вогонь не спостерігається. Такі реакції називають повільним окисненням. Наприклад, залізні предмети з часом вкриваються іржею — продуктом повільного окиснення металу киснем повітря. Скисання молока або соку також належать до таких реакцій.
Отже, повільне окиснення — це процес повільної взаємодії речовин із киснем без утворення полум'я та великої кількості теплоти.
Чи може повільне окислення перейти в горіння? Навести приклади. На підприємствах просочене машинним маслом ганчір'я, яке утворюється після обтирання верстатів, заборонено накопичувати в купах. Усередині такої купи процеси повільного окиснення з виділенням теплоти настільки підвищують температуру, що може відбутися самозаймання.
Ознаки повільного окиснення:
• відбувається повільно;
• теплота виділяється поступово;
• не супроводжується полум'ям.
Цікаві факти! (Інформація попередньо підготовлених учнів)
1.Існує легенда, що коли до міста Сіракуза наблизився ворожий флот, Архімед дав команду усім мешканцям міста принести дзеркала і направити їх на одну частину корабля. Флот був знищений.
         Чому це трапилось?
2.Сміттєві кури будують гніздо із сміття та гниючих залишків рослин. У нього на певну глибину вони відкладають яйця. Півень час від часу розкидає кучу зверху або робить її вище. Дзьоб його є своєрідним термометром. Який процес відбувається в гнізді? Як ви поясните поведінку півня?
Які хімічні реакції називають горінням? (Реакції окиснення, які супроводжуються виділенням тепла і світла називають горінням).
Так, дійсно, процес окиснення речовини, що супроводжується виділенням великої кількості теплоти і, як правило, світла, називається горінням. За часом це досить швидкий процес.
З усіх газів, що входять до складу повітря, тільки кисень підтримує горіння. Інтенсивність горіння залежить від концентрації кисню у повітрі. Якби в повітрі містилося 16 % кисню, то горіння було б неможливим. При збільшенні кисню у повітрі до 30 %, складно було б загасити вогонь; усе живе на нашій планеті згоріло б у результаті всепоглинаючих лісових пожеж, які могла б загасити тільки дуже сильна злива.
У житті ми дуже часто зустрічаємося з горінням. Ми розпалюємо багаття , спалюємо природний газ або дрова в печі. Тому, гадаю, вам не складно виділити основні ознаки горіння.
Ознаки горіння:
• відбувається швидко;
• швидко виділяє велику кількість теплоти;
• найчастіше супроводжується полум'ям.
:
 Як же припинити горіння?
         Клас розбиваю на команди,  кожна команда пропонує свої варіанти припинення горіння.(формування життєвих компетентностей)
-          загорівся одяг на людині;
-          загорілася будівля;
-          загорівся телевізор;
-          загорівся килим;
-          горить вогнище;
-          горить ліс;
-          горить розлита нафта в океані;
-          загорілося у гаражі промаслене ганчір'я.
За деяких умов горіння може відбуватися так швидко, що речовина вибухає. Зазвичай це відбувається, якщо горюча речовина дуже подрібнена. Наприклад, борошно горючою речовиною назвати складно, але на борошномельних заводах відбувалися вибухи, коли дуже подрібнене борошно, зависле в повітрі, вибухало від невеликої іскри.
Вибухати можуть суміші кисню з деякими газами. Суміш кисню з воднем у певних співвідношеннях називають гримучим газом. Він вибухає від найменшої іскри з утворенням води. Вибухати можуть суміші природного газу або вугільного пилу і повітрям. Ось чому необхідно постійно стежити за справністю газових плит і газових трубопроводів. Шахти постійно провітрюються потужними насосами не лише для того, щоб у них легше дихалося, але й для того, щоб розвести до безпечних меж рудниковий газ (метан), що виділяється з вугільних шарів.
Зазвичай тирса, просочена рідким киснем, стає вибуховою речовиною. Тому суміші пористих горючих матеріалів із рідким киснем використовують як вибухівку під час прокладання тунелів, будівництва дамб, видобування руди.
Ознаки вибуху:
• відбувається дуже швидко;
• енергія, що виділяється, призводить до руйнівних наслідків;
• супроводжується вибуховою хвилею та іноді короткочасним спалахом.
Чому для нашої країни розуміння хімічної суті даного процесу вибуху дуже важливо?
За даними незалежного експертного Центру рятувальників в США, в незалежній Україні відбулося більше 900 підземних пожеж та майже 50 вибухів. За майже 20 останніх років Україна втратила приблизно 4 тисячі гірників. Рівень травматизму у вугільній галузі України вважається одним з найвищих у світі. На 1 млн. тонн вугілля в нашій країні доводиться 2,5 шахтарської смерті.
Як ви розумієте вислів А.Лавуазє та П.Лапласа «Життя –це горіння»?(роздуми учнів). В відповідях учнів зазначається роль кисню для дихання.Учні роблять висновок ,що дихання- це процес поглинання кисню,його засвоєння і виділення вуглекислого газу
V. Узагальнення та закріплення знань.
 Виконання тренувальних вправ:
• Закінчить речення очікувань:
1. Я знаю, що хімічні реакції за участю кисню називають реакціями
___________________________________________ .
2. Я знаю, що розрізняють декілька видів окиснення, а саме: _______________________
_________________ .
3. Я знаю, що горіння супроводжується _________________________________________.
4. Я знаю, що повільне окиснення не супроводжується ____________________________ .
5. Я знаю, що вибух супроводжується_________________________________
6. Я знаю, що
оксиди- це ______________________________ .
7. Я знаю, що
підчас дихання людини виділяється: ______________________________________________ .

  VІ. Підведення підсумків уроку.
Ми з вами розглянули матеріал уроку і тепер, гадаю, зможемо дати відповіді на запитання, поставлені на початку уроку.
Що спільного між хімічними явищами: іржавіння заліза та утворення попелу? (В обох випадках має місце окиснення речовин).
Чим відрізняються між собою ці явища? (Іржавіння заліза – повільне окиснення, а утворення попелу – горіння ).

VІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника
:параграф
2. Виконати завдання
2.     Творче завдання «Я – репортер».
Візьміть інтерв’ю у пожежника на тему «Чому виникають пожежі, як їх гасити та запобігати їм?»
                      Список використаних джерел:
1.     Калакайло Я.К. «Сучасний урок: проектування,реалізація, аналіз-результат» Хімія . Видавнича група «Основа» №19  2011,сторінка 7-9
2.     Ковальова В.Д «Система оригінальних питань для розвитку креативних здібностей учнів на уроках хімії». Харків. Видавнича група «Основа» 2011.
3.     3 Старовойтова. І. Ю., О.В. Люсай. Усі уроки хімії. 7 клас -Х.: Вид. група "Основа", 2010,сторінка-211



                                                   Урок №
Тема: Розчин та його компоненти: розчинник, розчинена   речовина.
 Мета: сформувати поняття про розчин, його компоненти;  розвивати вміння працювати в колективі, визначати та коригувати свій вплив на думку інших людей, вчитися приймати компромісні рішення.
 Обладнання:   підручник «Хімія 7 клас.»   кристалики мідного купоросу, марганцівки, дві склянки з водою, ложечка.
Тип уроку: урок  формування знань ,умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організація класу(налаштування учнів на співпрацю)
ІІ Актуалізація опорних знань
Прошу звернути увагу на продукцію виставлену на столі. Як ви вважаєте,
що є спільним для всіх цих предметів?(усі вони є розчинами,або виготовлені з використанням розчинів). Для чого їх виставлено?(вони пов’язані з темою уроку)
Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми «Розчини». Щоб засвоїти цю тему, вам знадобляться знання періодичної системи, будови атомів, типів хімічного зв’язку, особливості сумішей, їх класифікацію, загальні уявлення про навколишній світ.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Тема, яку ми сьогодні починаємо вивчати, дуже важлива для розуміння багатьох хімічних процесів, які відбуваються в навколишньому середовищі: більшість реакцій відбувається в розчинах; усі фізіологічні процеси пов’язані з розчинами; ми з вами перебуваємо в повітрі, п’ємо та їмо розчини. Користуємося речами виготовленими з сплавів,а сплави також розчини.
Вам, мабуть, уже стало цікаво, чому всі речовини, які ми згадали, такі різні, а називаються одним словом – розчини. Спробуємо відповісти на запитання, які у вас виникли .
У природі хімічні сполуки в чистому вигляді  практично не існують.  Вони перебувають у суміші одна з одною. Утворюють різноманітні дисперсні системи. Особливо важливі водні розчини.Вода  в річці, морях, озерах,  грунтах  містить розчинні речовини. Саме у воді первісних океанів, що вкривали Землю мільйони років тому ω(солей) = 1%- виникло життя.
·        В середині нас: у кожній клітині  є  розчини: кров, лімфа.
·        Розчини супроводжують нас усюди і не лише водні.
Ось чому вчення про розчини є одним із важливих розділів хімії
      Важко уявити будь-яку галузь промисловості і техніки, де не використовувалися розчини: розчини кислот знімають іржу, ліки, фарби, побутова хімія і т.д.
Що ж таке розчини? З яких компонентів вони складаються? Як відбувається процес розчинення? Яку роль в цьому процесі відіграє вода? Про це ми сьогодні й поговоримо.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Як на вашу думку,чим розчин відрізняється від суміші?
Чим розчин відрізняється від складної речовини?(розчини не мають постійного складу)
Розчин – це однорідна система змінного складу, що містить два або кілька  незалежних компонентів .
З’ясуємо з чого складається розчин? Заповніть схему 
                 
Демонстрація дослідів(інструктаж з БЖД)
Дослід №1
В стакан з водою кладемо мідний купорос.
·        Що спостерігаєте?  Завдяки дифузії вода стає блакитною.
·        Як можна прискорити розчинення? Перемішати.
Дослід №2
У циліндр з водою опустимо декілька кристаликів КМnО4.
·        Що спостерігаєте?
В обох випадках після того, як речовина розчинилася, утворилася однорідна система.
Дослід№3
У циліндр з водою додамо подрібненої крейди(крейда не розчиняється)
Зверніть увагу чи однаково розчиняються різні речовини у воді?
                                  
Наведіть приклади речовин, що по-різному розчиняються у воді.
Учні наводять приклади: речовин,що добре розчиняються уводі(цукор уводі,спирт уводі),олейна не розчиняється уводі,сода питна погано розчиняється у воді. Абсолютно нерозчинних речовин  у природі не існує.
Сторінка цікавинок
А)  Що ви знаєте  про «свячену воду?»( У воду опускають срібний предмет. Срібло  частково розчиняється у воді і знищує всі бактерії,тому вода довго не псується)
Б) Чому Македонський не завоював Індію?
У IV столітті до нашої ери війська Олександра Македонського вторглися до Індії. На берегах річки Інд у військах вибухнула епідемія шлунково-кишкових захворювань, яка, як не дивно, не торкнулася жодного з командирів. Прості воїни масово помирали. Виявилося, що прості воїни користувалися олов'яним  посудом, а їх командири-посудом з цього хімічного елемента. Про який елементі йдеться? (срібло)                                     
                               Класифікація розчинів за агрегатним станом
 
      Суть процесу розчинення
-         Що відбувається під час розчинення речовин? Наприклад :кухонної солі.
-         Частинки однієї речовини розподіляються між частинками іншої речовини.
-         Розчинення – це фізичний чи хімічний процес?
-         Чи утворилася нова речовина? Ні. Тому процес розчинення є фізичним процесом.
-         Які зміни відбувалися при розчиненні Н2SO4 ? Виділення теплоти. Це ознаки хімічних процесів.
Висновок: розчинення – фізико-хімічний процес.
 Отже, розчинення це складний фізико-хімічний процес, під час якого відбувається  взаємодія між частинками розчинника та  розчиненої речовини.
ІV Первинне застосування одержаних знань
Вміти приготувати розчин-це життєва потреба. Пропоную приготувати розчини ,які виможете застосувати вдома.
Діти працюють в групах
Завдання №1
Приготувати розчин кухонної солі для розморожування риби за таким рецептом:
сіль-10 г     вода-1л
Завдання №2
Приготувати заправку для овочевих салатів:
Вода-280г,оцет-220 г,цукор-45 г,сіль-10 г.
Перед виконанням роботи інструктаж з БЖД
За інструктивними картками учні виконують роботу, за потребою їм допомагаю.
V Підсумок уроку
Аналіз роботи учнів
VІ Рефлексія
-дізнався нове для себе;
-у житті використаю,
-як оцінюєш свою роботу на уроці?
VІІ Домашнє завдання:
Вивчити параграф-
Скласти опорний конспект уроку.(бажаючим)
Підготувати повідомлення   «Розчини у мене вдома.»

Комментариев нет:

Отправить комментарий